Bejelentkezés

Elfelejtettem a jelszavam

Regisztráció

Regisztráljon, iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy a későbbiekben információkat küldhessünk Önnek rendez­vényeinkről, akcióinkról, újdonságainkról!

Regisztráció

Termék
Regisztráció

Ne felejtse el regisztrálni a készülékét!

Termékregisztráció

Szakembereknek

Információk és regisztráció cukorbetegek kezelésében résztvevő szakemberek számára

Szakembereknek

Hírek

A különböző intenzitású fizikai aktivitások hatása a vércukor szintekre 1-es típusú diabéteszben

2019.06.06. Általános
A magas intenzitású fizikai aktivitás, mely alatt 80% fölötti oxigén felvételt és több mint 10 percen át tartó mozgást értünk, teljesen másként hat a vércukor szintekre, mint a közepes intenzitású fizikai aktivitás 1-es típusú diabéteszben. Míg az előbbi esetében emelkednek, addig az utóbbinál csökkennek a vércukor szintek.
A magyarázat: a magas intenzitású mozgás esetén a glukóznak az izmokba történő felvétele alacsonyabb, mint a glukóz májból történő kiáramlása. Egészséges személyeknél ilyenkor akár 40-60 percen keresztül is nő az inzulin elválasztás, mely így szinten tartja a vércukrot. Ez hiányzik a szokásos inzulinadagolás mellett 1-es típusú diabéteszben és ezért emelkedik meg a vércukor.

Egy új klinikai vizsgálatot hét szövődménymentes, átlag 22 éves, átlag 7,4%-os HbA1c szintekkel rendelkező 1-es típusú diabéteszes férfin végeztek el. Őket egy 20 perces közepes intenzitású kerékpározás előtt 10 mp-en keresztül maximális erőkifejtéssel futtatták. Azt találták, hogy a 11 mmol/l-es kiindulási vércukorszintek a 20 perces kerékpározás előtti futtatás mellett nem csökkentek, míg futtatás nélkül átlag 2,9 mmol/l-rel mérséklődtek. Tehát a maximális intenzitású és közepes intenzitású mozgásformák váltakozása kivédi a vércukor hipoglikémiás tartományba történő esését. Viszont, ha ilyen esetekben a beteg még plusz szénhidrátot is fogyasztott, a vércukor szintek megemelkedtek.

Egy legújabb ausztrál vizsgálatban 3 14-35 év közötti férfi és 5 nő vett részt. Mindnyájan 1-es típusú cukorbetegek voltak és HbA1c szintjük átlag 6,1% volt. Minden résztvevő véletlenszerű sorrendben különböző napokon összesen négy 40 perces gyakorlatot végzett. Vizsgálták a pulzusszámukat, a vércukor és tejsav szintjüket a gyakorlat előtt és 2 órával utána. A fizikai aktivitás fajták a következők voltak:

  1. Közepes intenzitású kerékpározás maximum 50%-os oxigénfeltétellel.
  2. Változó intenzitású mozgás, melynek keretében 40 perces közepes intenzitású kerékpározást kombináltak 2 percenként 4 mp-es maximális erőkifejtéssel történő kerékpározással, melynek a tartamát a végén 10 mp-re növelték.
  3. Folyamatos mérsékelt intenzitású kerékpározás, mely előtt 10 g szénhidrátot fogyasztottak.
  4. Változó intenzitású kerékpározás (l. 2. pont) előtt 10 g szénhidrát fogyasztással.

Az eredmények: Egyik típusú mozgásforma esetén sem észleltek se vércukor emelkedést, se érdemi vércukorszint esést. Megjegyzendő: a fizikai aktivitásra a megfelelő bázisinzulin biztosítása mellett, étkezési inzulinok adása nélkül került sor.

(A vizsgálatokból nehéz egyértelmű következtetéseket levonni. Annyi megállapítható, hogy a közepes intenzitású fizikai aktivitás mellett a hipoglikémia megelőzéshez mindenképpen szükség van plusz szénhidrát bevitelre, maximális erőkifejtést igénylő mozgás esetében viszont inkább többlet inzulint adására lehet szükség. A kérdést valószínűleg csak folyamatos szöveti glukózszint monitorozással lehet eldönteni, de addig is mindenkinek mozgás alatt és után mérnie szükséges a vércukrát – a referáló megjegyzése).

(Forrás: Diabetes in Control, 2019. március 16 és The Canadian Journal of Chemical Engineering, Wiley-Blackwell, 13 Feb. 2019, onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/dme.13914.)