Bejelentkezés

Elfelejtettem a jelszavam

Regisztráció

Regisztráljon, iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy a későbbiekben információkat küldhessünk Önnek rendez­vényeinkről, akcióinkról, újdonságainkról!

Regisztráció

Termék
Regisztráció

Ne felejtse el regisztrálni a készülékét!

Termékregisztráció

Szakembereknek

Információk és regisztráció cukorbetegek kezelésében résztvevő szakemberek számára

Szakembereknek

Hírek

Koplaló napokkal váltakozó csökkentett kalóriatartalmú étrend a leghatásosabb

2019.04.30. Cukorbetegség
Se szeri se száma a különböző diétás ajánlásoknak, melyek mind a testsúlyfelesleg lefaragását célozzák. Erre nálunk nagyon is szükség van a hatmillió súlyfelesleggel rendelkező/elhízott ember országában.
Tény viszont, hogy önmagában a kalóriaszegény és összetételében módosított étrend a legritkább esetben vezet a kívánt tartós súlycsökkentéshez. Ezért ezt leggyakrabban fokozott fizikai aktivitással kombináltan ajánlják.

Ausztráliában az Adelaide-i Egyetemen újszerű megközelítést alkalmaztak, mégpedig a koplaló napokkal kiegészített energiacsökkentett étrendet. Az egyénileg megállapított diéta a testsúly fenntartásához szükséges energiatartalom 70%-át tartalmazta (összetétele: 35% zsír, 15% fehérje, 50% szénhidrát) és ezt heti 4 napon át adagolták heti 3 különböző, nem egymás utáni napon beiktatott koplalással együtt. A koplaló napokon csupán energiamentes folyadékot (víz, tea, kávé) fogyaszthattak a vizsgálatban résztvevők.

A vizsgálatot 88 35-70 éves, 25-42 kg/m2 testtömeg indexű nőn végezték. A résztvevőket 4 csoportba osztották:

  • Nem diétázók, nem koplalók (12 személy),
  • 70% kalóriatartalmú étrend mellett heti 3 napon át koplalók (26 személy),
  • Heti 3 napon át koplalók, de közben normális étrenden lévők (25 személy)
  • Folyamatosan, koplalási napok nélkül energiaigényük 70%-át fogyasztók (25 személy).
A kéthónapos vizsgálatban a legnagyobb mérvű súlycsökkenést a 70% energiatartalmú étrenden heti 3 napon át koplalók érték el és esetükben csökkentek leginkább a szív-érrendszeri kockázati tényezők (LDL-koleszterin, inzulin rezisztencia) is.

Az eredmények grafikus ábrázolása látható az alábbi ábra sorozaton:



Érdekesség kedvéért álljon itt egy felsorolás, mely összefoglalja a váltakozó koplalás különböző formáit az emberiség történetében:
  • Váltakozó napokon történő koplalás: teljes koplaló napokkal váltakozó normális étrend
  • Módosított koplalás: a heti 2 „koplaló” napon 20-25% energiatartalmú étrend, melyeket normális étkezési napok követnek
  • Vallásos egyének koplalása: igen változatos formában történő részleges vagy teljes koplalás
  • Ramadán koplalás: napkeltétől napnyugtáig teljes étel-italmegvonás, napnyugtától korlátlan mértékű étkezés
(Megjegyzendő, hogy diabéteszben, sem 1-es, sem 2-es típusúban nem engedélyezett a koplalás az anyagcsere felborulás veszélye miatt. Tehát a vizsgálatban szereplő modell legfeljebb prediabéteszes állapotban alkalmazható – a referáló megjegyzése).

Referáló: Dr. Fövényi József
(Forrás: Obesity.2019;27:50-58. Full text)